Gyakran ismételt kérdések az RPO-ról (GY.I.K.)

Gyakran ismételt kérdések az RPO-ról (GY.I.K.)

  • January 23, 2024
  • Category RPO

Mire jó az RPO, azaz a kiszervezett toborzási folyamat?

Az RPO egy optimális megoldás megnövekedett toborzási igények, speciális szakértelmet vagy komplex megközelítést igénylő projektek professzionális rendszerben történő megvalósítására, ahol a toborzási folyamat részben vagy teljeskörűen kiszervezésre kerül az adott szakterület specialistájának. A fentiek mellett szintén javasolt RPO szolgáltatót igénybe venni, amennyiben metrikákra épülő toborzás létrehozása a cél.

Milyen előnyökkel jár, ha egy vállalat RPO szolgáltatót von be a toborzási folyamataiba?

Számos előnnyel jár, de talán a legfontosabb mind közül, hogy az RPO-ra szakosodott szolgáltatók nem először találkoznak felmerülő/megnövekedett toborzási igényekkel/klasszikus vagy egyedi HR kérdéseket érintő problémákkal, így minden RPO-t igénylő helyzetre rendelkeznek kidolgozott protokollal, megoldással. Ezek a megoldások az ügyfél egyedi igényeire a körülményeknek megfelelően rugalmasan testre szabhatók.

Az RPO szolgáltató bevonásával jelentős időt és költséget takarít meg a megrendelő, nem beszélve az iparági tudásról, amit a szolgáltató elsajátított az évek során. Nem mehetünk el szó nélkül a fókusztartás mellett sem, hiszen a kiszervezett toborzással a nyitott pozíciók megfelelő jelöltekkel történő feltöltése során az egyéb kiemelt HR feladatokra visszakerülhet a megfelelő fókusz.

Ugyanakkor fontos azt is megjegyezni, hogy csak akkor jár előnyökkel az RPO szolgáltató bevonása, ha nem csak self-made módon állítja magáról az adott vállalat, hogy már látott hasonló bevezetést, hanem valós gyakorlati tapasztalata is van a kérdésben. Ne féljünk referenciát kérni, hiszen fontos, hogy megfelelően válasszuk ki a szolgáltatót!

Mikor gondoljak az RPO-ra, mint toborzás támogató megoldásra?

  • ✔ Fix vagy időszakosan megnövekedett, komplex megközelítést igénylő feladatok / toborzási igények esetén (pl. recruitment rendszer építés, fejlesztés, kapacítás bővítés)
  • ✔ Transzparens mutatószámokkal merhető toborzási tevékenység
  • ✔ Klasszikus kapacitásbővítés esetén, pl. GYES pótlás, túlterhelt toborzási csapat, valamilyen toborzási szaktudás hiánya esetén
  • ✔ Speciális iparági tudást kell behozni a toborzási és kiválasztási folyamatba
  • ✔ Nem tervezhető toborzási költségek szabályozott formában és tervezhetőbb rendszerben történő megvalósítása esetén
  • ✔ A toborzási szolgáltatók költsége nehezen tervezhető vagy a HR budget jelentős része a klasszikus munkaerő-közvetítési vállalatokra megy el
  • ✔ Ha fontos a minőség mellett a megfelelő időbeli mutatók megtartása is
  • ✔ Gondolhatunk akkor is RPO bevonására, ha a szervezeten belül nincs toborzással foglalkozó kolléga
  • ✔ RPO ügynökségben kell gondolkodjunk, ha bizonyos pénzügyi (tőzsdei) és erőforrás mutatók miatt nem bővülhet a vállalat
  • ✔ Szolgáltató bevonás merülhet fel, amennyiben tudom azt, hogy a felmerülő toborzási igény nem marad meg hosszútávon

Hány pozíciótól éri meg RPO megoldást igénybe venni?

  • Minimum havi 5 pozíció, és e fölött már megéri kialakítani a rendszert, ha komplex megoldásról beszélünk.
  • Sourcing típusú szolgáltatások esetén akkor is érdemes elindítani a folyamatot, ha 1-2 pozíció típusból magasabb létszámigény merül fel.

Hogyan tudom mérni az RPO szolgáltatás sikerességét?

Erre az MPS komplex mérőszámait kell előhívni. Mind mennyiségi, mind minőségi és sebességi mutatók kapcsán többféle riportolási struktúrát tudunk testre szabni a stakeholderek igényeinek megfelelően.

Mi a 3 legfontosabb mutató, amit mérnem kell?

3 mutatót nagyon nehéz meghatározni, a komplexitás miatt, illetve mindenkinek másra lesz szüksége a toborzás jellegét tekintve. Azonban, ha 3 vizsgálandó metrikát említenem kell, akkor azok a következők:

Time to Hire

  • mert mindenki arra kíváncsi a menedzsmentben, hogy tegnapra betöltöttük-e a pozíciót

Aktív toborzási források teljesítménye

  • mert a HR toborzásra szánt költségvetését a jövőben ezekre a trendekre alapozva tudom strukturálni

Submitted / Qualified candidate ratio

  • azaz, hogy dolgozik együtt a Hiring Manager és a Recruiter, avag ykiemelten jól előszűrt jelölteket küld-e a toborzóm a szakterületvezetőnek

Leinterjúztathatom-e / kiválaszthatom-e a vállalatunkhoz kiszervezett erőforrást?

Kifejezetten javasoljuk, hogy történjen meg a megfelelő toborzó vagy sourcer kiválasztása. Nem csak a személyiséget, de az iparági tudást is fontos, hogy teszteljük!

Mennyibe kerül az RPO szolgáltatás?

Az RPO szolgáltatás árazása menedzsment díjból és sikerdíjból áll. A menedzsment díj a kiközvetített szakemberek szaktudásától és szenioritási szintjétől egyaránt függ. A mennyibe kerül kérdést nem kikerülve, a projekt jellegéhez és volumenéhez igazított az árazás. A menedzsment, azaz havi átalány díj mértékét csökkenthetjük a sikerdíj mutatók bevonásával és azok mértékének megnövelésével. A sikerdíjak általában 2-3%-tól 12%-ig kerülnek megállapításra.

SLA és KPI mutatók kialakítását hogyan határozzuk meg?

Az RPO ügynökségek kialakított rendszerekkel dolgoznak a projekt sikerét legmagasabb szinten figyelembe véve. A KPI (Key Performance Indicator) és SLA (Service Level Agreement) mutatókra kérjük a javaslatot a szolgáltatótól.

Hogyan illesszem a folyamataimba az RPO-s kollégát, hogy hatékony legyen az együttműködés?

Minden körülmények között igyekezzünk az RPO-ban dolgozó kollégát teljes értékű csapattagnak tekinteni, de kerüljük a mikro menedzsmentet. Az esetek szinte teljes egészében a stakeholdereink jobb, ha belsős kollégaként tekintenek a bevont erőforrásra.

Hogyan alakítjuk ki az RPO csapatot?

A csapat kialakítása minden esetben szoros együttműködésben a partner vállalattal, a toborzási stratégiai tervezés következő lépéseként kerül kialakításra.

A csapat kialakításánál figyelembe vesszük a projekt méretét, a toborzási időkorlátokat, a kulcsterületek és szereplők igényeit továbbá az általános prioritásokat.

A rendszernek rendkívül agilisnak, rugalmasnak és skálázhatónak kell lennie. Minden körülmények között a stratégiában meghatározott mérföldkövek betartását kell szem előtt tartania.

Csak sourcing szolgáltatásra is igénybe vehetek RPO megoldást?

Számos sourcing típusú szolgáltatás is rendelkezésre áll az RPO szolgáltatóknál, így a projektek pontos ismeretében érdemes speciális megoldást keresni.

Mitől hatékonyabb az RPO szolgáltatás, mint egy normál munkaerőközvetítő ügynökségi együttműködés?

Az RPO szolgáltatók számos terület specialistáiként a vállalati partnerekkel folyamatos együttműködésben támogatják a folyamataikat belsős kollégák jogosultságaival felvértezve. Ez jelentősen gyorsítja és egyszerűsíti a folyamatokat.

A szolgáltatás ellenértéke mind rövid, mind hosszútávon kiszámítható költségek tervezhetősége miatt.

Milyen területeken indíthatok el RPO-t?

Gyakorlatilag nincs megkötés és sikerességi vagy sikertelenségi mutató erre a kérdésre. Mindenhol el lehet indítani a szolgáltatást. Ami mindenképp kiemelendő, hogy olyan szolgáltatót kell választani, aki annak az iparágnak /ágazatnak vagy szektornak a specialistája.

Ki készíti el a toborzási stratégiát az RPO-hoz kapcsolódóan?

Az RPO toborzási stratégiáját a szolgáltatási menedzser készíti közösen az eszkalációs piramisban kijelölt vállalati oldali párjával.

Csak az RPO-ban dolgozó kollégák fognak egy pozíció halmazon dolgozni, vagy a belső kollégáinkat is rátegyem a projektre?

Azt javasoljuk, hogy 1 pozíció halmazzal 1 csapat/kolléga vagy vendor foglalkozzon, így egyszerűbb a rendszerek, felelősségek és mérések kialakítása. Ne feledkezzünk meg a költség oldalról, ami jelentősen megnövekszik a keresztbe foglalkozások során. A mikromenedzsment pedig ezeknél a folyamatoknál lesz a legerősebb, ami az esetek jelentős százalékában a projekt bukásával jár.

Tags: Not tagged